کنترل کننده PID

کنترل کننده PID چیست

کنترل کننده PID ابزاری است که در برنامه های کنترل صنعتی برای تنظیم دما ، جریان ، فشار ، سرعت و سایر متغیرهای فرآیند مورد استفاده قرار می گیرد.با تیم ساخت تابلو برق اصفهان همراه باشید تا شما را در این مقاله با PID آشنا کنیم. کنترل  PID (مشتق انتگرال متناسب) از یک مکانیزم بازخورد حلقه کنترل برای کنترل متغیرهای فرآیند استفاده می کنند و دقیق ترین و پایدارترین کنترل کننده هستند. PID روشی مناسب برای هدایت یک سیستم به سمت یک موقعیت یا سطح هدف است. این عملاً به عنوان ابزاری برای کنترل دما بسیار فراگیر است و در فرآیندهای شیمیایی و علمی بی شمار و همچنین اتوماسیون کاربرد دارد. PID از بازخورد کنترل حلقه بسته استفاده می کند تا خروجی واقعی از یک فرآیند را تا حد ممکن نزدیک به هدف یا خروجی نقطه قرار دهد.

کنترل کننده PID چیست

کنترلر دمای PID چیست؟

یک کنترل کننده دما PID همانطور که از نام آن پیداست ابزاری است که برای کنترل دما بکار می رود ، عمدتا بدون درگیری گسترده اپراتور. یک PID در یک سیستم کنترل دما ، یک سنسور دما مانند یک ترموکوپل یا RD را به عنوان ورودی می پذیرد و دمای واقعی را با دمای کنترل یا نقطه مورد نظر مقایسه می کند. سپس خروجی یک عنصر کنترل را فراهم می کند

کنترل کننده دیجیتال PID چیست؟

یک کنترلر دیجیتال PID سیگنال سنسور را معمولاً از یک ترموکوپل یا RTD می خواند و اندازه گیری را به واحدهای مهندسی مانند درجه فارنهایت یا سلسیوس متصل می کند که سپس در قالب دیجیتال نمایش داده می شوند.

تاریخچه کنترل PID

اولین تکامل کنترلر PID در سال 1911 توسط المر اسپری توسعه یافت. با این حال ، تا سال 1933 نگذشت که شرکت ابزار دقیق تیلور (TIC) اولین کنترل کننده پنوماتیک را با یک کنترل کننده متناسب کاملاً قابل تنظیم معرفی کرد. چند سال بعد ، مهندسان کنترل خطای حالت پایدار موجود در کنترل های متناسب را با بازگرداندن نقطه به مقدار مصنوعی ، تا زمانی که این خطا صفر نباشد ، از بین بردند. این تنظیم مجدد خطا “یکپارچه” را انجام داد و به عنوان کنترل کننده متناسب-انتگرال شناخته شد. سپس ، در سال 1940 ، TIC اولین كنترل كننده پنوماتیک PID را با یک عمل مشتق ایجاد كرد كه باعث كاهش مسائل بیش از حد می شود. با این حال ، تا سال 1942 نگذشته بود ، وقتی مقررات تنظیم زیگلر و نیکولس اعمال شد که مهندسین توانستند پارامترهای مناسب کنترل کننده های PID را پیدا کنند و تنظیم کنند. در اواسط دهه 1950 ، کنترلرهای خودکار PID به طور گسترده برای مصارف صنعتی به کار گرفته شدند.

کنترل کننده PID چیست

کار کنترل PID

تنها با استفاده از کنترلر ON-OFF با هزینه کم ، فقط دو حالت کنترل مانند کامل یا کاملاً خاموش امکان پذیر است. برای کاربرد کنترل محدود در جایی که این دو حالت کنترل برای هدف کنترل کافی باشد استفاده می شود. با این حال ماهیت نوسان کننده این کنترل ، استفاده از آن را محدود می کند و از این رو توسط کنترل کننده های PID جایگزین می شود.  PID خروجی را به گونه ای حفظ می کند که خطای صفر بین متغیر پردازش و تنظیم نقطه / خروجی مورد نظر توسط عملیات حلقه بسته وجود داشته باشد. PID از سه رفتار کنترل اصلی استفاده می کند

یکی از خدمات ارائه دهنده تیم تابلو سازی برق اصفهان کنترل PID می باشد که برای راهنمایی بیشتر تماس حاصل بفرمایید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *