تابلو برق صنعتی چیست

تابلو برق صنعتی چیست؟

به نظر شما تابلو برق صنعتی چیست. تابلو برق صنعتی به عنوان یک فضای فلزی در جهت حفظ ابزار الکترونیکی استفاده می شود. امروزه مهندسین به منظور ارتقای تجهیزات الکترونیکی، تابلو برق صنعتی را طراحی کرده اند. در ادامه به ساخت تابلو برق صنعتی اصفهان و همچنین کاربرد آن می پردازیم.

تابلو برق صنعتی چیست

در حقیقت تابلو برق صنعتی قفسه یا محفظه ای می باشد که در آن تجهیزات برقی و الکترونیکی جای گرفته است. تابلو برق صنعتی با اتصال به انرژی بسیاری کار می کند. در سال های اخیر تعداد بسیاری بر اثر برق گرفتگی آسیب دیده اند، بنابراین مهندسین برق با در نظر گرفتن شرایط محیطی و حفاظتی به منظور خطر کمتر و تردد راحت طراحی کردند. همچنین تابلو برق صنعتی از هر گونه ضربه، گرد و غبار جلو گیری می کند. بنابراین تابلو برق صنعتی در میان صنعت گران و کارخانه ها مورد استقبال بسیاری از افراد، قرار گرفته است. هدف از طراحی این محفظه کنترل جریانات برق، ولتاژ ها و فرکانس ها می باشد. در واقع تابلو برق صنعتی تمام سیم ها، فیوز ها و تجهیزات برقی را دسته بندی و مرتب می کند. چرا که دسته بندی تجهیزات برقی بر اساس سیم ها، پایه فیوز ها و کلیه مینیاتور ها می باشد. سیم کشی های تابلو صنعتی برق با شماره گذاری های خطوط ترمینال انجام می شود. در نهایت استفاده از تابلو برق صنعتی به وسیله ی شماره گذاری ها به راحتی انجام می شود. در ادامه به روند ساخت تابلو برق صنعتی می پردازیم.

آشنایی با ساخت تابلو برق صنعتی

مهندسین و صنعت گران در ساخت تابلو برق صنعتی تعداد بسیاری نقشه و عملیات را اجرا کرده اند. به طوری که تابلو برق صنعتی به وسیله ی استاندارد های لازم در اجرای نقشه ها و عملیات های صنعتی طراحی شده اند. از سوی دیگر ساخت تابلو برق صنعتی این گونه است که فلز به کار رفته در درب های این محفظه باید به ورقه هایی با ضخامت 2/5 میلی متر تبدیل شود. همچنین برای ساخت اسکلت تابلو برق صنعتی از ورقه های روغنی و آهنی به ضخامت 2 میلی متر استفاده می شود. ورقه های فلزی بدون جوشکاری به وسیله ی پیچ و مهره بهم وصل می شوند. در نهایت درب و بدنه ی تابلو برق صنعتی با استفاده از رنگ های روغنی، تمیز می شود. بعد از نصب بدنه ی تابلو برق صنعتی، تجهیزات الکترونیکی با استفاده از استانداردهای لازم در بدنه فلزی نصب می شود. به طوری که تابلو برق صنعتی با استفاده از تجهیزات الکترونیکی، بی متال، انواع رله ها، انواع کلیدها، ترانس جریان، سیم های ارتباطی، کنتاکتور و بدنه طراحی شده است. از جمله مهم ترین اجزای این محفظه کنتاکتور و بی متال می باشد؛ چرا که جریانات الکترونیکی را از راه دور کنترل می کند.

تابلو برق صنعتی چیست

انواع تابلو برق صنعتی

در واقع تابلو برق صنعتی در انواع و جنس های متنوعی ساخته شده است. در ساخت تابلو برق صنعتی در انواع گوناگون به مکان، نوع ولتاژ در جریان در نظر گرفته می شود. به طوری که از جمله پرطرفدار ترین انواع تابلو برق صنعتی شامل تابلو برق کشویی، تابلو برق های swing، تابلو برق های داخلی، تابلو برق با فضای باز و همچنین تابلو برق صنعتی با فشار ولتاژ بالا و پایین می شود. در نتیجه می توان گفت تابلو برق صنعتی کشویی نسبت به دیگر تابلو های برق از ایمنی بیشتری برخوردار است. همچنین تابلو برق swing از بدنه و تجهیزات با کیفیتی برخوردار می باشد؛ که در قیمت آن تاثیر گذار می باشد. در نهایت تابلو برق صنعتی می تواند از جنس فولاد ضد زنگ، المینیوم، فولاد کربن، فایبر گلاس و حتی پلاستیک طراحی شود.

کاربرد تابلو برق صنعتی

تابلو برق صنعتی وظایف بسیاری در کنترل ولتاژ و هچنین جریانات الکترونیکی دارد. بنابراین با ساخت تابلو برق صنعتی تجهیزاتی در جهت حذف جریانات اشتباه طراحی شده است. از سوی دیگر تابلو برق صنعتی از جریانات کوتاه، ناگهانی و قطعی جلوگیری می کند. همان طور که می دانید تابلو برق صنعتی، رفت و آمد افراد را راحت کرده است؛ به طوری که از برق گرفتگی های بسیار جلوگیری کرده است.

نکات قابل توجه در نگهداری و تعمیر تابلو برق صنعتی

همان طور که می دانید، نگهداری و تعمیر تابلو برق صنعتی در طول عمر و کارکرد تجهیزات الکترونیکی تاثیرگذار است. به طوری که افراد به منظور ترمیم تابلو برق صنعتی اتصالات و جریانات ولتاژ، گرد و غبار، اشکالات و خرابی ها را بررسی می کنند. اگر چه مرتب بودن سیم پیچ ها در جهت نگهداری راحت تر تابلو برق صنعتی موثر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *